Een stem die veel mensen niet meer verstaan. Tijdens de projectweek van Het Parlement der Aardbewoners dompelen leerlingen en docenten zich een week lang onder in de wilde natuur rond hun school. Zo ontwikkelen ze kennis en vaardigheden om de stem van de natuur weer te leren verstaan. Want volgens de theorie van Het Parlement der Dingen ontworpen door de Franse Filosoof Bruno Latour heeft iedere aardbewoner ons wat te leren.
Ester Klein Hesselink is afgestudeerd in Bos-en Natuurbeheer met haar educatieve projectweek Het Parlement der Aardbewoners. Dit is een projectweek gebaseerd op de theorie het Parlement der Dingen van de Franse filosoof Bruno Latour in combinatie met een pedagogiek die ingaat op diepe ecologische kennis. De combinatie van deze twee elementen stelt leerlingen in staat om op onderzoek uit te gaan in hun eigen ecosysteem waar zij onderdeel van uit maken.
“Doordat ik in staat ben om vanuit mijn eigen perspectief, het perspectief van andere mensen en vanuit het perspectief van niet-mensen naar relaties in ecosystemen te kijken, kan ik deze kennis toepassen om mijn relatie met het milieu op een voor mij kloppende manier verder te ontwikkelen”, zegt Ester. “Dit doen we niet alleen door biologische kennis toe te passen, maar ook Engels, Nederlands (en/of andere talen), levensbeschouwing, natuurkunde, geschiedenis, aardrijkskunde, kunst en techniek komen bij deze projectweek kijken.”
In het voorjaar van 2022 heeft de eerste projectweek plaatsgevonden met twintig 2de-jaars leerlingen van havo/wvo van het Corlaer College uit Nijkerk. Zij konden zich hiervoor opgeven bij het vak MNT.
“Sommige leerlingen gaven aan het einde van de week aan dat ze zich rustiger voelden en beter sliepen. We willen hier zeker wat mee in de toekomst; het zou best gezond zijn als we het onderwijs vaker naar buiten kunnen verplaatsen!”, aldus een docent van het Corlear College.
Wageningen Pre-University biedt samen met Ester Klein Hesselink deze projectweek aan aan scholen uit de regio, want zoals een van de leerlingen zei: “Ik zou zo’n week gunnen aan iedereen!”
“Ik vond het heel leerzaam en leuk, we deden totaal iets anders dan normaal op school. Je werd losgelaten in wat en hoe je het deed, je mocht zelf de spullen pakken en uitvinden hoe het moest. We hebben vuur leren maken op verschillende manieren, bijvoorbeeld een vuurboog en vuursteen. Rond het vuur hebben we vuurverhalen met een boodschap voor de natuur opgevoerd. We leerden over welke planten/bloemen je wel en niet kan eten en vervolgens hebben we daar soep van gekookt. We hebben ook spellen gedaan waarbij je in de huid van dieren kruipt, bijvoorbeeld een vos. Ik zou zo’n week gunnen aan iedereen!”
_ Leerling Corlaer College Nijkerk