Volgens het ministerie van onderwijs is de oplossing voor zorgen over het onderwijs, méér aandacht voor rekenen, méér taalvaardigheid en méér kennis over burgerschap. Dat lijkt tegengesteld aan de beweging naar méér natuurverbonden. Aandacht voor taal is hoe dan ook belangrijk, dus waarom dan niet direct werken aan een taal die ons verbindt met de wereld en al die andere vormen van natuur? Een taal van inter-zijn met werkwoorden om ons duurzaam handelen te beschrijven. En vormen van burgerschap kunnen toch ook uitgebreid worden naar het delen van de Aarde vanuit goede zorg en het experimenteren met rechten van natuur?
_Paul Roncken, verslag More Nature, Deeper Education, Bridging the Gap symposium 1 mei 2024
DEEL EEN
Met mijn ogen dicht voelde ik door de betonnen vloer heen van het grote onderwijsgebouw op de campus van Wageningen Universiteit. Om mij heen ruim 160 andere deelnemers. De begeleidende stem van Irene van Lippe-Biesterfeld hielp ons op weg, maar het gat tussen de donkere ruimte binnen en het besef van de Aarde eromheen, was groot. Er moest een brug gebouwd worden, Bridging the Gap. Hoeveel studenten vóór ons hebben zich niet afgevraagd waarom les krijgen in deze zwarte doos goed voor ze is? Of vragen studenten in de wetenschap zich dat niet af? Zijn ze, zoals spreker Marca Gresnigt aanhaalde, gewend dat hun lichaam er vooral is om hun belangrijke hoofd te verplaatsen? Marca kreeg dat mee toen ze – opnieuw – de invloedrijke TED talk van Sir Ken Robinson (2006) bekeek. Volgens Sir Ken Robinson is het huidig onderwijs dodelijk voor creativiteit en menselijkheid. Terwijl de beste leraren die iemand in het leven heeft gehad juist herinnerd worden vanwege hun creativiteit en menselijkheid.
VRAAG
Is meer intensieve omgang met natuur een manier om studenten te leren meer creatief en menselijk te zijn? Meer natuur, diepere vormen van leren?
Petr Lom, de regisseur van de film ‘I am the River, the River is me’ (2024) vertelt over zijn leerweg. Van wetenschapper zijn, waar hij als vanzelf in rolde, tot filmmaker waar hij zich veel gemakkelijker bij voelt. Omdat het hem meer betekenis geeft. Omdat hij daarmee meer mensen kan raken. Hij is films gaan maken omdat hij deze donkere collegezalen maar al te goed kent. Hoe wek je in de duisternis een beleving op die inspireert tot rechtvaardigheid en verwondering over de wereld? (Bride Kidnapping in Kyrgyzstan 2005; On a Tight Rope 2007; Burma Storybook 2017). De reden dat hij een paar fragmenten uit zijn laatste film laat zien is omdat hij hoopt dat al die docenten in de zaal gaan meedenken hoe ze deze vorm van beleving kunnen inzetten in hun lessen.
VRAAG
In de wereld zijn, hoe kun je in de wereld zijn, zelfs als de harde omgeving van onderwijsarchitectuur je tegenwerkt?
Petr vertelt over een manier van in de wereld zijn die hij leerde van Maori Ned Tapa, de voogd van de Whanganui Rivier in Aotearoa/Nieuw Zeeland. “Je introduceert jezelf door te delen welke rivier je gevormd heeft. Je bestaat, dankzij het water dat het leven mogelijk maakt”. Ned Tapa vertelt in het filmfragment dat hetzelfde geldt voor de bergen als voor de rivieren. Hij vertelt ook hoe lang ze al gestreden hebben, meer dan honderd jaar, om de rechten van de rivier net zo te laten tellen als de rechten van mensen en bedrijven. Iemand in de zaal vraagt: “hoe is het voor de Maori om op deze manier gezien te worden? Komt het wel overeen met hun belevingswereld?” Het is, zegt Petr, de best mogelijke erkenning op dit moment. Met de rechten van de rivier worden ook de immateriële waarden van de Maori erkent. Een belangrijke stap op weg naar heling.
VRAAG
Zijn we in Nederland ook toe om iets te helen waar we ons nog maar nauwelijks van bewust zijn? Is de snelgroeiende beweging van rechten van natuur ook een manier om het recht op natuurverbonden onderwijs prioriteit te geven? En welke rivier of welk deel van het zand of klei of veen, helpt bij het wakker maken van immateriële waarden in deze delta aan de zee?
Lian Kasper en Sietse Sterrenburg vragen wie er vorig jaar ook aanwezig was tijdens de eerste van deze jaarlijkse serie bijeenkomsten. Een derde stak de hand op. Veel nieuw publiek dus. Veel mensen uit vormen van onderwijs buiten Wageningen. Veel gelegenheid om mensen te leren kennen die ook stappen zetten in natuurverbonden onderwijs. Om daarmee een gat te overbruggen tussen soms binnen zitten en vaker buitenzijn met alle bijkomende voordelen. Een gat ook tussen te veel hoofd en te weinig balans vanuit handen, buik en hart. En een gat tussen onderwijs als moetje en leren vanuit menselijkheid en creativiteit, met, in en als natuur.
Alle aanwezigen verzameld blijken veel aan te kunnen bieden. Het verzamelbord voor initiatieven vulde zich heel snel met oproepen en trotse initiatieven. Een bord over de gehele breedte van de collegezaal, met aan de ene kant radicale vernieuwing door aanvulling vanuit eigenzinnige leeractiviteiten, en aan de andere kant een aanbod dat zich volledig voegt binnen het reguliere onderwijsaanbod. Het hele spectrum is hier vanmiddag aanwezig. Van het pioniersvak van Irene van Lippe-Biesterfeld ‘Spirit of the Wild’ tot een buitenlokaal op de Aeres Hogeschool. Bekijk de fotocollage van al het aanbod.
VRAAG
Hebben al deze vormen van natuurverbonden leren hetzelfde nodig om gezond te kunnen groeien? Welke vorm van verbinden helpt om te bundelen wat nu soms niet gezien wordt?
Lian Kasper, de programmamaker onderwijs bij NatuurCollege geeft aan dat er veel is gebeurd in het afgelopen jaar. Dankzij bundeling van krachten zijn kleine initiatieven aangesterkt en is de natuurinclusief gedachte goed op weg als een kwaliteit kader voor verbetering van onderwijs. Een belangrijke stap is gezet via het Collectief Natuurinclusief, een ambitieuze zwerm van natuurinclusieve pioniers in alle domeinen van de samenleving. Van de bouw, via economie tot aan het onderwijs en de zorg. In opdracht van het collectief verzamelde Merel Collenteur, Lian Kasper en Louise van der Stok alle huidige ideeën over natuurinclusief onderwijs en maakte er een praatplaat van (zie onze eerdere blogpost). Een prachtige visuele verbeelding van vijf dimensies van het soort onderwijs waar we deze dag voor bij elkaar zijn. Opgehaald uit meer dan 300 enquêtes en 30 gesprekken met experts. De huidige natuurinclusieve trend blijkt onderdeel van een honderdjarige traditie vanuit groen en grijs onderwijs. Groen wanneer de levende natuur centraal staat, grijs als het milieu en duurzaamheid centraal staan.
VRAAG
Zijn de termen groen en grijs niet wat te eenzijdig in deze genderfluïde tijd? Vraagt de terugkeer van de wolf niet om de kleur rood; en vraagt de zoektocht naar geestelijke stabiliteit niet om iets heel anders dan een kleur?
Komend jaar praten Bas van den Berg en Jolanda Lütteke van de Haagse Hogeschool met studenten en docenten en ouders van alle onderwijsvormen in Nederland. Ze willen de dimensies uit de praatplaat testen en de beste voorbeelden in de praktijk verzamelen. Zo helpen zij om in een jaar tijd weer grote stappen te zetten om natuurinclusief onderwijs concreet te maken en in te zetten voor de noodzakelijke transformatie op alle vormen onderwijs.
VRAAG
En hoe kan ik meedoen met het collectief en het werk van de Haagse Hogeschool?
Meld je bij het collectief via Nienke Martinus hier.
Wat we volgend jaar ook zullen delen: de eerste ervaringen van de docenten en de trainers tijdens de eerste natuurverbonden docententraining aan Wageningen Universiteit. Op initiatief van NatuurCollege biedt het centrum voor leren en docentondersteuning de ‘Nature Inclusive Teaching Module’. Een programma met vier modules om docenten vanuit hun eigen vakdomein te helpen hun onderwijs zo aan te bieden dat het hun studenten creatief, authentiek, gegrond en natuurlijk leergierig maakt. In vier modules: over wereldbeelden – over buitenonderwijs – over emotioneel verbonden onderwijs – over het invlechten van natuurinclusief onderwijs in je eigen vak.