Er is in Overijssel een breed gedragen enthousiasme voor het ontwikkelen van een tussenjaar.
Wij hebben gesproken met docenten, coaches, ondernemers, maatschappelijke en natuur- en milieuorganisaties en zonder uitzondering staan zij klaar om een vernieuwende bijdrage te leveren aan de realisatie van (een onderdeel binnen) een tussenjaar. Ook beheerders van historische landgoederen zien kansen om jongeren te betrekken bij betekenisvol landbeheer. De energie en betrokkenheid van deze diverse partijen onderstreept de mogelijkheden om door middel van een tussenjaar een verbinding te leggen tussen een gearriveerde groep Overijsselaars en een nieuwe generatie.
Er zijn zorgen over een duurzame financiering van het tussenjaar.
Ondanks het brede draagvlak is de financiering een veelgenoemd en belangrijk aandachtspunt. Om het Tussenjaar toegankelijk te houden voor jongeren met verschillende achtergronden, zal de eigen inleg geen wezenlijke barrière moeten vormen. Dit vraagt om een robuust en duurzaam financieringsmodel met structurele inkomstenbronnen. Het voorbeeld van de ‘Folkhögskola‘ in Scandinavische landen kan daarbij als inspiratie dienen.
Er is nuancering nodig bij het gebruik van het woord ‘natuur’ als communicatieboodschap.
Hoewel er brede steun is voor het hanteren van de uitgangspunten, didactiek en pedagogiek van natuurinclusief leren, blijkt uit gesprekken dat het woord “natuur” voor verschillende interpretaties vatbaar is. Het resoneert bij een bepaalde groep als ‘alleen geschikt voor die mensen die al van natuur houden’. De brede positionering van het Tussenjaar voor alle typen jongeren dient voorop te staan als communicatief uitgangspunt; de onderwijsmethode vanuit concrete en eigen (natuur)ervaringen kan op de achtergrond leidend zijn. Natuur is net zo goed eigen menselijke natuur, als natuur van dieren, planten en mineralen.
Er is nog geen goed inzicht in wat verschillende jongeren zelf belangrijk vinden.
De inzichten van jongeren zullen een stevige basis bieden om het Tussenjaar verder vorm te geven. Uit de eerste testronde van de online enquête tussenjaaroverijssel.nl blijkt dat een aantal onderwerpen meer geprioriteerd krijgt dan wij verwachtten. Bijna unaniem willen jongeren aandacht in het programma voor:
– Genoeg tijd voor zingeving en reflectie;
– Een oud ambacht leren met mijn handen;
– Aandacht besteden aan zorg voor anderen en mezelf;
– Samen op een bijzondere plek wonen en leren en nieuwe vrienden maken.
De enquête blijft geopend en zal doorlopend naast het ontwerp van het Tussenjaar gelegd worden in het komend jaar, zodat het aanbod goed aansluit op de behoeften.